Friday, February 27, 2009

kinokuniya... satu permulaan..

sape penah dengar kinokuniya?? atau tergeliat lidah tersebut kinokuya @ kikunya.. cess!! aku penah dgr org ckp cmtuh.. ermm.. kinokuniya.. the one and only kat malaysia ni terletak di level 4 KLCC.. tapi bukan gedung buku paling besar kat Malaysia ni.. MPH yg paling besar tau!!

the most interesting fact is.. Kinokuniya mempunyai selection dan jumlah tajuk buku yg paling banyak kalo nak dibandingkan seterunya iaitu MPH, Borders dan Popular yg gah je dgn keluasan gedung buku diorg.. sebut jer buku ape yg terdapat di pasaran.. Kinokuniya akan dptkan dulu untuk para pelanggannya.. esp buku2 new arrivals.. dan pelanggan pun boleh jd org yg pertama untuk memiliki buku yg dihajati..

kdg2 rindu plak suasana kat kino nih.. riuh rendah serta sesak cm pasar malam.. ermm.. kedai buku ada suasana cmtu ke??.. try la g borders ke mph.. nampak org melepak..tempat sunyi.. org pun cm ada tak ada jer kan.. dh cm library la plak.. disebabkan tu la.. ramai org ckp kino ni kedekut sediakan kerusi?? meh cni aku nak ckp.. kinokuniya ni kedai buku.. bukan library.. tp itu la tabiat org malaysia.. sekurang2nya Kino dpt ubah sket mentaliti diorg ni.. nak baca free.. beli tak nak.. di alih bahasakan sbg.. kalo nak blanja dating senang jer duit kuar tapi NAK MEMBELI ILMU SGT KEDEKOT hokey!! ramai customer yg sedar... diorg beli.. then balik, baca kat ruma atau dimana2 yg diorg selesa.. dan kino ni x le kedekut.. sape2 yg rajin turun ke KINO.. every months mmg ada byk buku yg diorg bagi diskaun untuk pelanggan.. 

pesal pe keja kat KINOKUNIYA ni best?? erm.. best sgt ke?? try la tanya sape2 yg penah keja sana.. sure diorg ckp sgt2 best.. tp bg aku.. sape yg nak mula kerja.. kat situ la tempat yg best nak amik pengalaman kerja.. 2-3 tahun pun ok.. 
1st.. best sbb leh beli buku dpt diskaun
2nd  best sbb makan kat foodcourt pun dpt diskaun.. hehe..
3rd best sbb buku berada dimana2 sahaja.. macam2 buku leh baca.. leh tgk.. leh sentuh.. kdg2 bau buku tu pun leh jd sebab..
4th the ppl that colorize the bookstore.. the staffs.. ramai kengkawan yg best yg kita dpt jumpe kat kino nih.. dan diorg x lokek nak berkongsi ilmu..
5th.. as the staff.. kita byk freedom untuk order ape saja jenis buku yg teringin yg kita bwk masuk.. you name it, you got it (terms and condition applied)
6th.. gaji.. ermm.. keja seminggu lima hari jer.. cuti dua hari.. dan job bukan susah pun.. main2 ngan buku.. campur2 ngan elaun itu ini.. mau cecah 1900.. ok la tuh kan.. x guna kederat sgt pun.. yg penting keja x membebankan..

aku plak terpaksa meninggalkan KINO sbb aku dh penat jaga BUKU.. dan aku cari peluang yg lain serta kerja yg lebih mencabar.. skrg ni.. aku keja jaga AIRPORT plak.. lagi banyak yg nak kena jaga tu.. btw.. aku bersyukur padanya.. empat tahun kerja kat Kino byk mengajar dan pertemukan aku ngan ramai org.. and still aku masih contact ngan diorg.. sbb nak beli buku dpt diskaun!! hikhik... sape2 nak cari buku.. leh aa tanya aku lagi..

aku nak namakan org yg penah aku kerja sepanjang kat kino..
Lai Wah
Wendy
K.ashila
K.husna
Yati
Hanim
Madihah
Siti Bahyah
Zaini
Shashi
Liu
Allan
Jet Yau
Ekram
Elley
Hana
Mazian
Shereena
Shamir
Arthur
Kong
Abby Wong
Abbie Hiu
Gerard
Izhar
Izadira
Yat Chan
Emma
Nai
Zahirah
Eika
Zalina 
ramai lagi yg malas aku nak tulis...!!

7 comments:

SUZIE APAI said...

cis...tak der plak ko citer kwn bleh jumpa kwn kt situ..cam aku dulu, borak2 ngan ko celah rak..ngan apai skli kan?? tak cukup info ah...hehehhe

ichigo said...

waaahh....skrg ramai budak kino baru2...sedey...!

When my mind started to generate said...

Memang 2 tahun 1/2 kat Kino adalah pengalaman keja aku yang palingggg indah sebab kengkawan dan bau2 buku mengelilingi aku. Heheheh.... sebab tu smp la ni kita masih in touch lagi. Kan cik ly... kan? Kan? Kan? Aku rindu la nak jumpa suma2. Kita wat reunion nak? Nak? Nak?

atty's said...

penah pegi sekali dua je rasanya..
skrg gi kedai buku popular je..yg ado..kat sini..

PerantauSepi1306 said...

sampai klcc tapi tak pegi pun kedai apa.. kuey koya.... hahahahahaha jgn marahhhh gurau je ;D

tapi kedai buku memang beshhh

pak ngah rep said...

suzi..info selit2 tu cite lain la.. ramai gak aku jumpe time selit2.. hikhik..

iza.. bdk2 kino baru x de yg comey la.. iskk..

hanim.. hikhik.. haa la.. batch kita la yg bagi kino tu huru hara.. reunion.. nanti2 la tgg anak2 dh beso.. hikhik

atty.. kino mmg best!! hikhik..

kak sid.. pergi aaa.. aiman sure x nak balik tgn kosong!! ahahaha..

muhammad shazni said...

pihak kinokuniya ni jenis menjaga kebajikan pekerja x? . sebabnya saya ada apply keje situ , tu nak tau BOS-BOS kat sini mementingkan kebajikan pekerja x? . contohnya diorang bagi waktu rehat x untuk solat ? . ecspecially solat asar n maghrib ?