Tuesday, January 13, 2009

cikgu cekgi..

memula aku nak wish kat kawan2 seperjuangan aku yg menceburi kerjaya perguruan.. selamat kembali ke sekolah dan ajarlah anak2 bangsa kita penuh keikhlasan serta sepenuh hati..
antara mereka ialah...

ahmad jafry
nurul husna@ellen
pojie tasuki
anas harun
azliyada
zamzarina
ammar
along mokhani
sumarddy
rahaida
shuk ketuk
bob ipoh
afzanizam
aserul
azuyaria
putaq
ermm.. ramai la..

12 hb jan 2009.. 
tahniah pada k.ijan yg aku anta kat lcct ahad sebelum tu sbb dia dpt tawaran KPLI kat inanam sabah.. dia dpt mengajar kursus pendidikan khas.. sesuai ngan pengalaman 5 taun akak kat HUKM tu.. huh jd org sabah la pas setaun karang!! kim salam kat mak ngan adik ek.. hikhik..

x collegue kinokunya.. zalina.. at last dia diterima gak masuk ke KPLI di IPDA.. kat Jitra tuu.. katanya dpt kursus jd ustazah.. huh.. to ke idak.. harap2 ko berjaya la dgn pilihan ko..

dan pg smlm aku temani kawan baik aku.. ahmad azuan.. yg dlm darahnya mengalir darah cikgu.. warisi dr arwah ayahnya.. biar pun dia ada ckp kat aku.. dia x minat mengajar.. tp.. disebabkan desakan kehidupan yg membuat kan dia terpaksa membuka hati untuk masuk ke KPLI.. tambahan plak kena berjauhan ngan wife dan dua org puterinya nun jauh kat johor tu.. dan dia kat KL.. kat institut perguruan bahasa kat lembah pantai.. hikhik.. nasib ko la wan.. agak2 'tangki penuh' ko kena balik jb slalu la!! miahaha!!

disebalik ape yg dia ucapkan tu.. aku terpikir sejenak.. adakah kerjaya sbg guru ni sebagai full stop dlm kehidupan kita dlm memilih kerjaya.. ??
aku mmg admit yg kerjaya sebagai guru ni yg utamanya amat secure.. tambahan lagi ianya satu kerjaya yg amat mulia.. mana taknya.. tetiap hari ada org doakan kesejahteraan kita.. ~ ucap selamat dari anak2 murid kita.. mana ada kerja lain cmtu.. org nak doakan kesejahteraan kita tetiap hari??

bg aku.. ianya merupakan satu langkah selamat dlm merancang masa depan seseorg itu.. cuma kerjaya cikgu ni.. tanggungjawabnya sgt berat untuk aku tanggung kalo aku jd seorg cikgu.. kejayaan anak2 murid kita bergantung daya usaha kita cmne nak membentuk seseorg itu menjadi yg berilmu.. tambahan lagi zaman skrg bebudaknya yg sgt berinfo serta multi-media yg terdedah kepada mcm2 maklumat yg baik mahupun yg x elok.. tu lom lagi faktor2 ibu bapa yg sgt2 'prihatin' ngan anak2 mereka.. dan faktor utama sbb pe aku x nak jd ialah.. aku ni bad tamper.. kata ayah aku.. mg x sesuai jd cikgu.. sehubungan dgn itu mmg aku x suka jd cikgu.. takut aku senang2 sepak2 anak org.. hikhik.. btw.. sudah tertulis mungkin mmg kehidupan aku bukan sebagai seorg cikgu.. cuma kdg2 aku pikirkan.. bgs gak kalo ada mini cikgu kan??

er.. mmah.. takyah la jd cikgu.. ko best jd lecturer!! lecturer pink gitu!!!

11 comments:

Sophian Rifin aka ENDz said...

coach bundesliga apekemenda... jd coach KM Naza... huahuahua

pak ngah rep said...

sidimanaja laa

azam alcatrazze said...

kalau kau bad temper.. elokla jadi cikgu disiplin.. skang nih disiplin bebudak sekolah agak teruk.. so, kalau orang macam kau jadi cikgu.. kan bagus..

viruspadu said...

aku nak jd cikgu sbb nak kan hadiah hari guru tu jer wakakakaka

ija said...

aku pun tak sedar mcm mana aku leh jadi cikgu..tetiba je aku terrrrrjadi cikgu..boleh???

SUZIE APAI said...

mmah tak leh jd cikgu..sbb sore cam doraemon! ija cikgu mentimun..ko rep, cikgu PJ, leh la kurus ckit......

pak ngah rep said...

azam..
aha..baik jd warden penjara!!

mmah..
ko kena tetapkan kriteria semua hadiah kale pink..

jijah..
ko kan ada darah jadi jadian.. mcm ko leh jadi.. baru2 ni jd timun la plakk..

suzi..
ko plak jd cikgu ngaja bahasa terengganu.. oooq!!

elyn said...

uiks..apa kata pak ngah rep jadi cikgu masak dah lers..kui2..

meen said...

hihi boleh jugak jadi cikgu disiplin tu rep..mmg sesuaiii

When my mind started to generate said...

Syiok jadi cikgu ni!... Tapi... dah dapat offer aritu.... awat la aku tolak.... huhu... demi anak yang kukandung. cewah... uwaaaaaaaaaaaaaa............

mYeQa said...

uish..sepak ank org bahaya tue. kne ade tag team. meh eika jd geng. miahahaha.. idup chegu chegi!!