Tuesday, December 16, 2008

the journey to the center of the airport!!

kali ni aku nak cite perjalanan dr uma aku kat sentul ke klia... korang x caye kan aku ulang alik keja ulang alik tiap kali keja.. bapakkkk jauh.. kalo drive.. agak2 dlm 80 km gak la jauhnye.. sejam lebih gak la smpi.. kena tol lagi.. adoiyai..
mula ngan langkah kanan!!

so.. aku memilih menjadi warganegara yg prihatin akan pencemaran asap err.. mesra alam sekitar, menaiki kenderaan awam untuk ke tempat keja..

stesen kebanggan rakyat sentul.. SENTUL TIMUR


dr uma aku kat bbsentul aku akan amik lrt aliran ampang(huh.. aku lg ske nama lama.. lrt star) dr stesen sentul timur menuju ke stesen lrt masjid jamek kl.. kat cni aku kena turun ke lrt bwh tanah plak naik lrt aliran kelana jaya (guna nama lrt putra kan senang sebut! gedebet tol rapid kl!!) perjalanan menaiki lrt ni disambung ke stesen rakyat KL Sentral untuk aku amik bas ke LCCT. Perjalanan dlm lrt dr uma ke klsentral hanya mengambil masa.. 1/2 jam dn kurang.. (sama lama perjalanan masa aku keja kat KLCC dlu)

stesen berikutnya.. MASJID JAMEK

Tibanya di KL Sentral.. sbnrnya ada byk option untuk ke KLIA dan LCCT..
1. naik ERL trus ke Stesen ERL KLIA ~ aku x naik sbb mahal
2. naik bas Airport Coach (Kaler hijau silver) ~ kdg2 je naik sbb aku kena jalan jauh la nak ke opis aku..
3. naik KTM komuter turun ke Stesen KTM Nilai ~ ni last option kalo bas atau ERL breakdown, sbb sgt la jauh dan slow bagak cam totis. Dr Nilai kena tgg bas ke KLIA atau LCCT lagi.
4. naik bas trus ke LCCT.. ada dua bas kat cni.. AEROBUS (kaler kuning) dan SkyBus(merah).. smpi kat cni aku pilih bas yg mana jalan dulu.. sbb bas2 kan cni akan gerak setiap 1/2 jam.. so leh la bajet2 time u smpi kat opis. naik bas ni yg best sbb staff klia ada dpt separuh harga tiket.

Perjalanan KLIA akan memakan tempoh dlm satu jam ke 45 min.. bergantung kepada kepala driver bas.. agak2 dia rasa dia cm bwk keta F1.. maka cepat la sampai.. tak kira la ujan ke kering.. bas ni akan melalui Highway KL - Putrajaya sebelum bas guna laluan Putrajaya - Dengkil - KLIA atau guna highway ELITE Putrajaya _ Elite.. slalunye aku amik kesempatan u merehatkan mata sepanjang perjalanan nih.. tau2 dh sampai...

ble sampai kat LCCT.. nak ke opis aku ada 2 cara plak.. satu panggil driver amik aku masuk.. dan yg paling aku sgt2 ske.. melintas taxiway(ops.. kantoi la plak.. BTW.. aku kan bos on duty airside klia.. ikut ske la.. miahaha..)

nak lintas taxiway ni pun kena tgk kiri kanan gak..

belah kanan ada 5 bijik... adoiyai...

tu dia opis aku!!
ok.. ready to work!!

maka.. dlm tempoh sejam setengah aku dh leh sampai kat tpt keja aku.. aku sgt2 suke opis aku ni sbb opis aku terletak kat tgh2 airport.. hari2 leh tgk kapal terbang.. yg UNIK.. kalo org lain bila selak tingkap atau bukak pintu opis nampak keta lalu-lintas.. kat cni plak.. kapal terbang plak yg lalu lintas.. yg x bestnya.. BISINGGGGG!!! sekian itu la sahaja kisah perjalanan aku ke tpt keja.. nak tau cmne aku balik ke uma.. err.. korang baca la entry aku ni dr bwh ke atas.. paham kot kan?? miahahaha..

err bule ke tagged kisah perjalanan ke opis nih.. yg rajin wat la ek..

6 comments:

mYeQa said...

perjalanan ke tempat keja

bangun dari katil..berjalan 2-3 langkah lalu sampai.

ngehHehe..meja laptop.

bapok leceh nk g tempat keje pakngah. tido opis suda..

PerantauSepi1306 said...

amboii... lamanya mak aiiihhhhh...sibbaik akak 45mins je gi KL tuh... meh aa duk kat tempat akak nie... 15 - 20 mins leh sampai KLIA.. tak caya..jommmm akak ajar rempittttt sket ;p

pak ngah rep said...

ekha.. mandi dlu la sblm masuk 'opis' tu..

k.sid.. mmg dekat.. tp sape nk mengantor.. sy malas drive.. phobia lg nih!! ahahaha..

alia said...

sekali sekala posing macho la plak:p

When my mind started to generate said...

Alangkah bahagianya kalu tempat keje aku cuma perlu 5 minit berjalan kaki, dah sampai. Aku nak balik makan pun senang. Hehehe.... Tapi sekarang ni, aku cam kena tanam anggur balik daaa.... Kontrak keje dah abis. Nak terima tawaran KPLI, aku tak bersalin lagi. Huhu....

iswatie "colours of life" said...

pakcik oiii..aku esok pun start journey yg jauh gi kerja