Monday, December 01, 2008

erti jumaat..

apekah erti solat jumaat.. nak huraikan panjang.. lagi pun fadhilatnya amat tinggi.. salah satu sbg menghormati hari jumaat sbg penghulu segala hari..
 
namun ringkasnya Solat Jumaat ialah solat fardu (dua rakaat) yang dilakukan pada hari Jumaat menggantikan solat Zohor, dan ia dilakukan secara berjemaah selepas mendengarkhutbah. Solat Jumaat itu hukumnya Fardhu Ain, iaitu wajib dikerjakan atas setiap mukallaf dengan syarat-syarat tertentu..

bila dtg hari jumaat ni, aku amat suka memerhatikan akan para jemaah yg lain.. mcm2 warna warni perangai org kt dpt tgk.. lagi satu aku suka tgk rekabentuk dlm masjid atau surau.. kalo dlm msjid moden aku suka lihat akan corak2 serta tulisan ayat2 Al-Quran didinding2 masjid.. kalo masjid yg lama.. esp dr kayu.. aku suka bau kekayuan masjid tu.. masjid2 lama ni yg cntik ukiran2 kayu dia..

pengalaman berhari jumaat ni mmg byk.. cthnya tdo ditghari time2 jumaat.. tu salah satu penyakit ms zaman nakal.. tp x lagi la aku curi slipar org kay.. kasut aku kena curi ada la... ermm time tu nak g interview.. bkn kasut aku.. kasut abg aku.. mahal plak tu.. balik uma kena leter!! dosa pakai x mintak permisi.. mudah2an selepas ni dimudahkan aku u pergi berjemaah lagi smpi ke hujung nyawa..

p/s: pic ni aku snappi masa jumaat di msjd klia br2 nih.. ops.. sblm masuk azan lagi ea..

2 comments:

elyn said...

hep2..silap jgn curi2 amek gambar dalam masjid..sila tumpukan pada amal jariah anda..ahahahahha

pak ngah rep said...

hikhik.. err.. snappi pic sblm mula azan la.. ok jer..