Tuesday, August 05, 2008

sebulan dah...

salamz.. dh sebulan aku keja kat airside ops nieh.. pesal pe aku ckp best.. bukan semua org kat mesia nih leh opis dia kat tgh2 landasan.. kalo org lain dpn opis dia nampak kereta lalu lalang.. kat tpt aku nih..kapal terbang yg lalu lalang.. org ckp best aaa ko dpt tgk aweks2 pramugari.. chett!! kat tpt aku mana ada.. kat cni.. semuanye jantan... tp dpa nih hebat2.. setiap inchi runaway dan taxiway diorg tau.. xperience keja rata2nya 20 taun keja.. ada yg diantara diorg ni antara pioneer safety officer kat klia sepang nih..
disebabkan operation airport 24 jam.. keja aku kat airside ni pun ada shif.. ada 4 shif semuanya.. alpha, bravo, charlie n delta.. skrg ni aku dh diassigned jd exec u shif delta.. (pasal grup aku ni nanti aku cite).. ada rotation u setiap shif.. afternoon(1500-2100), pagi (0800-1500), malam (1500-0800)dan hari keempat cuti.. pastu mula balik cycle yg lain.. ermm best sbnrnya keja shif nih.. ada time nak g bank.. pos opis.. mcm2 leh buat time org lain keja opis hour..
post aku as airside operation exec... lead shif group... mengcomplykan serta enforce standart n safety seperti mana yang termaktub dlm kitab2 airside.. wat keja2 coordination bila ada berlakunya kes2 khas... prepare daily report.. prepare daily briefing notes dan yg penting.. pastikan annexe 14 dlm kepala serta philosophy yg ada dlm nyer... keja2 ni byk dibantu2 oleh safety officer.. callsign.. oscar.. plus juga dua org driver merangkap sweeper..
bg aku... mmg ada cabaran bile kita supervised org tua bekerja.. maksud aku.. org2 lama yg pengalaman byk gile.. mereka ini amat sensetif.. byk makan dlm.. kalo leh x nak ubah diorgnye rutin harian.. sbb dia dh biasa cmtu.. yg pasti keja diorg nih tip top.. yg tu aku mmg x dpt sangkal.. aku pun x yah nak arah2 lagi.. cuma ada segelintir yg x dpt nak ikut protokol.. janji keja diorg abis sudah!! bab nak soh ikut protokol ni yg prob sket.. sbb ada kaitan ngan kredibiliti aku gak.. ni wat aku penin sket.. wat masa ni aku tgh buildup repo ngan pacik2 nih.. so bile dh ok nanti leh la aku slow talk ngan depa nih.. ermm..
keja kat airside ni byk didpti ngn pengalaman.. tanpa pengalaman dan pemerhatian.. susah aaa nk wat keja2 airside nih.. plus ditambah lagi ngan pembacaan pasal regulation dan standard2 airport nih boleh buat tau setiap sudut inci airside nih..
ok la.. tu sket2 pasal keja yg aku wat skrg.. nanti aku cite plak ape tu airside.. pasal shif aku.. orait!! slm!

4 comments:

SUZIE APAI said...

aku bc sajork rep oi...sepatah haram tak paham..ahhah...tp bagus la,enjoy ur position!

elyn said...

tak caya klu tak jumpa pramugari..huhu u jgn macam2..nanti i sekeh u laju2 tau..hahhaha

serius elyn baca 2 kali..mmg tak paham apa wak merepek2 nih..adoi la..bleh tolong transletkan..

PerantauSepi1306 said...

perhhhh ... beshnye kije awak ni... leh join... nganga mulut baca.. sib baik tak masuk lalat...

Lu_Riaz said...

aku pun xpaham....hahahahhaha